Op onze school staan natuur en bewegen centraal. Kinderen zijn tenslotte echte ontdekkers en van nature graag in beweging en gemotiveerd om hun omgeving te onderzoeken. Bovendien heeft wetenschappelijk onderzoek uitgewezen dat bewegend leren plezier en energie geeft. Daarnaast vergroot het de betrokkenheid van de kinderen. Met ons onderwijs sluiten we daar met enthousiasme bij aan.
Wij leren heel graag buiten, zeker ook met de kleuters. Het gaat erom dat je buitenkomt, frisse lucht inademt en ontspant. We zien dat dit het concentratieniveau, de stemming, het gedrag, de conditie en het zelfvertrouwen van de kinderen verbetert.
We trekken er geregeld op uit om het bos of het dorp te verkennen. In de ochtend werken wij ‘met ons hoofd’ en in de middag met onze ‘hart en handen’. Zo krijgen onze leerlingen de kans om zich te ontwikkelen tot goed opgeleide, betrokken wereldburgers in een overzichtelijke, veilige omgeving.
Kom van je stoel en leer lekker buiten. Dan voel je je energiek en enthousiast, heb je plezier en ben je meer betrokken bij de lesstof. Kijk maar naar de focus van de kinderen op deze foto’s! Kinderen zijn niet geschikt om de hele dag stil te zitten. Het is hartstikke goed voor de hersenen, de leercapaciteit en de gezondheid om dagelijks te bewegen.
De spreng
Op onze school wordt vanuit de bron (spreng) gewerkt aan de hand van de drie basisbehoeften (Luc Stevens):
Competentie (je mag laten zien wat je kunt)
Autonomie (zelf keuzes mogen maken)
Relatie (je hoort erbij, je doet er toe)
Hoofd in de ochtend
Goed leren lezen, schrijven en rekenen is en blijft natuurlijk belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Om te zorgen voor een doorgaande leerlijn van groep 1 naar 8 werken wij met weektaken en thema’s. De kinderen leren vanaf de kleutergroep hoe ze op zichzelf kunnen vertrouwen en zelfstandig kleine en grote taken kunnen uitvoeren.
Het werken aan de hand van thema's zorgt ervoor dat de lesstof meer betekenis krijgt voor kinderen. Ook hebben wij ‘woordenschatrijk’ onderwijs. Door het gebruik van de ‘woordenschatmuur’, de methodiek ‘de viertakt van Verhallen’ en de ‘bieb op school’ vergroten we op bijna ongemerkte wijze de woordenschat van onze leerlingen. Zo zijn onze kinderen straks extra goed voorbereid op de middelbare school!
Hart en handen in de middag
Door buiten en in beweging te zijn kunnen kinderen hun energie kwijt. Ze worden rustig en tegelijk enthousiast. We zijn dan ook graag en veel buiten met onze leerlingen om te leren over de natuur, dieren en planten, maar ook om spelletjes te spelen waarmee we als vanzelf leren lezen en rekenen!
We zijn ook de trotse bezitter van een heerlijke binnentuin waar we leren om voor onze plantjes en konijnen te zorgen. Kinderen die opgroeien met dieren en natuur (plantjes) ontwikkelen over het algemeen meer zelfvertrouwen, empathie en verantwoordelijkheidsgevoel.
We rennen over het plein en zoeken de geheime code. Zo leren we moeiteloos goed rekenen! Dit doen we voornamelijk met automatiseer-sommen (+, -, x, :, klokkijken enz.). Deze sommen zijn de basis om (in alle groepen van de basisschool) goed te kunnen rekenen.
Gedurende de schooldag
De boog kan niet altijd gespannen staan. Kinderen (en doorgaans ook volwassenen) kunnen zich vaak niet langer dan een half uur concentreren wanneer ze instructie ontvangen of aan verwerkingsoefeningen zitten. Daarom zorgen we voor energie gevende activiteiten (zgn. 'energizers') tussen de lessen door en in groep 7/8 wordt ook de 'daily mile' gelopen. Dat is een oefening waarbij kinderen in looppas in ongeveer een kwartier bewegen en daarna weer opgeladen zijn voor de volgende les. De overige energizers zijn bewegingsactiviteiten, dans en zang. De tijd die we hieraan kwijt zijn verdienen we dubbel en dwars terug!
Kanjertraining, KickFit! en Breinhelden
Wij vinden het heel belangrijk dat elk kind met plezier naar school gaat. Om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden zetten wij de trainingen KickFit! en Kanjertraining in. De Kanjertraining wordt op onze school preventief ingezet in elke groep en gaat uit van een vijftal basisafspraken die vooral bij de jongste groepen worden gesymboliseerd door petten:
Daarnaast helpen we kinderen bij het ontwikkelen van hun executieve functies. Dit zijn functies van ons brein: ze regelen dat we taken uitvoeren en hoe we dat doen. Het zijn functies die we nodig hebben om ons gedrag te sturen. Met Breinhelden wordt er op een speelse manier gewerkt aan deze functies, ook wel Breinkrachten genaamd.
Enkele uitspraken van kinderen op De Spreng:
'Onze school is perfect, de leraren helpen je goed'
'Ik word goed geholpen met mijn dyslexie'
'Op de Spreng kan je leuke vriendjes maken'
'Op de Spreng zijn hele lieve juffen'
'Samen spelen doen we op school'
'Op de Spreng leer je veel'
'De Spreng is leuk. Perfect! Je leert veel nieuwe dingen''
'Iedereen is aardig op onze school'
'Onze school is leuk. Ik vind het fijn dat ik veel mag rekenen'
Op de pagina 'Ons team' stellen wij ons graag aan u voor.